ضایعات الکترونیکی و الکتریکی
ضایعات الکترونیکی و الکتریکی
2021-09-13
بازیافت ضایعات استیل
بازیافت ضایعات استیل
2021-09-23
نمایش همه

فولاد زنگ نزن یا استیل و کاربردهای آن

فولاد زنگ نزن یا استیل

فولاد زنگ نزن یا استیل

 فولاد زنگ نزن یا استیل و کاربردهای آن

در این مقاله می خواهیم به معرفی فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل بپردازیم و با کاربردهای آن آشنا شویم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل نوعی فولاد است که در مقابل خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است و در درجه حرارت بالا تغییر شکل نمی دهد و همچنین در برابر اکسید شدن و پوسته پوسته شدن مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

ضایعات این فلز از دیگر ضایعات فلزی ارزش نسبتاً بالاتری دارد چرا که به صورت صد در صد قابل بازیافت است و با هر بار بازیافت محصولات ضایعات شده  این فلز ، کاربردها و خواص خود را از دست نمی دهند.

آلیاژهای فولاد زنگ نزن

 در آلیاژ فولاد زنگ نزن  از مقدار زیادی فلز کروم استفاده شده است و همین کروم استفاده شده در این فلز خاصیت ضدزنگ بودن و مقاومت بالای این فلز را شامل می شود.

البته افزودن فلزاتی نظیر مولیبدن، نیکل و ازت افزایش مقاومت این فلز در برابر خوردگی و همچنین مقاومت در برابر حرارت می شود.

لازم به ذکر است برای اینکه خاصیت ضدزنگ بودن استیل به خوبی نمایان شود، مقدار کروم اضافه شده به فولاد نباید کمتر از 11 درصد باشد. همچنین از نیکل برای افزایش انعطاف پذیری در این فلز استفاده می شود.

مزایای فولاد زنگ نزن

مقاومت بالا در برابر خوردگی

مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی

دوام و عمر بسیار بالای این محصولات

مقاوم در برابر دماهای بسیار بالا

شکل پذیری و فرم پذیری بسیار بالا

براقیت و صیقلی بودن سطح فولاد زنگ نزن

شستشو و پاکسازی بسیار راحت سطح فولاد زنگ نزن

این فلز به دلیل بازیافت صد در صدی هیچ خطری برای انسان ها، حیوانات و محیط زیست ندارد

به صرفه بودن از نظر اقتصادی به دلیل مقاومت و دوام بالای این فلز

کاربردهای فولاد زنگ نزن

به جهت سطح صیقلی و براق فلز استیل، از این فلز در ساخت تجهیزات داخلی خودروها در صنعت خودروسازی استفاده می شود.

استیل یا فولاد ضد زنگ به دلیل عدم نیاز به رنگ و زیبایی خاصش در صنعت مبلمان و لوازم خانگی لوکس نیز کاربرد دارد.

همچنین به دلیل استحکام بسیار بالای این فلز و مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی از این فلز در تولید ماشین های لباسشویی و خشک کن های صنعتی و خانگی استفاده می شود.

در صنایع مواد غذایی و صنایع کشاورزی و صنایع نساجی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی که باعث خوردگی زیاد فلزات می شوند از فولاد ضد زنگ بسیار استفاده می شود.

این فلز به راحتی قابل شستشو می باشد و آلودگی ها و مواد چسبنده به راحتی از آن جدا می شود.

همچنین در تولید لوازم خانگی و ظروفی نظیر قاشق، چنگال، کارد، سینک ظرفشویی، اجاق گاز و … از این فلز به دلیل مقاومت بالا و خاصیت شکل پذیری زیاد آن استفاده می شود.

از دیگر مصارف استیل یا فولاد ضد زنگ می توان به تولید برخی قطعات در صنعت هواپیما سازی، نمای ساختمان، تانکر های مواد سوختی و مواد شیمیایی و مواد غذایی نیز اشاره داشت.

تفاوت فولاد زنگ نزن با فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه به وسیله یک لایه نازک از فلز روی پوشش داده می شود و با این کار به خاصیت ضد خوردگی و مقاومت در برابر آب و زنگ زدگی کمک می کنند.

ولی در ساخت فولاد ضد زنگ از فلز کروم استفاده می شود.

فولاد ضد زنگ مقاومت بیشتری در برابر اسیدها و بازها دارد و گزینه مناسبی برای استفاده در تجهیزاتی که در مجاورت دریا قرار دارند می باشد. از فولاد گالوانیزه نباید در محیط های کنار استخر ها استفاده کرد؛

چرا که این فلز در مجاورت گازهایی نظیر کلر، به مرور زمان روکش روی خود را از دست داده و دچار زنگ زدگی می شود.

البته استیل یا فولاد زنگ نزن قیمت بیشتری نسبت به فولاد گالوانیزه دارد ولی استفاده از استیل به دلیل مقاومت بالای آن در طول مدت زمان به صرفه تر می باشد.

انواع فولاد زنگ نزن

فولادهای ضد زنگ آلیاژهای پایه فولاد است که با ترکیب حداقل 11 درصد با فلز کروم به دست می آید. همانطور که در بالا اشاره شد از خواص این فلز مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد.

در ترکیبات فولاد ضد زنگ به جز کروم از فلزات دیگری نظیر مولیبدن، نیکل و ازت استفاده می شود که ترکیب فولاد با هریک از آلیاژهای ذکر شده محصولی متفاوت و با خواص گوناگونی تولید می شود.

در ادامه مقاله به معرفی انواع فولاد ضد زنگ می پردازیم :

  • فولاد ضد زنگ فریتی
  • فولاد ضد زنگ مارتنزیتی
  • فولاد ضد زنگ آستنیتی
  • فولاد ضد زنگ دو فازی
  • فولاد ضد زنگ رسوب سختی

فولاد زنگ نزن فریتی

فولاد ضد زنگ فریتی ساختاری شبیه  آهن خالص در دمای محیط دارد و انعطاف پذیری و خواص خوردگی متوسطی دارند و در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند.

فولاد زنگ نزن مارتنزیتی

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی دارای کربن نسبتا بالا، استحکام و سختی بالا همراه با خواص خوردگی متوسط می باشند و در وسایل جراحی و تیغه چاقو به کار می روند.

فولاد زنگ نزن آستنیتی

فولاد ضد زنگ آستنیتی پرکاربردترین دسته از فولادهای زنگ نزن می باشند که دارای خواص ضد خوردگی و مقاومت  بسیار بالایی می باشند که این امر کاربرد آن را  در صنایع شیمیایی و خودروسازی و … بسیار بالا برده است.

فولاد زنگ نزن دو فازی

فولاد ضد زنگ دو فازی دارای خواصی بین فولاد فریتی و آستنیتی می باشد و دارای استحکام بالایی هستند که بیشتر در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

فولاد زنگ نزن رسوب سختی

فولاد ضد زنگ رسوب سختی دارای استحکام بالا همراه با خواص خوردگی متوسطی می باشند و براساس ساختارشان به سه دسته آستنیتی، نیمه آستنیتی و مارتنزیتی تقسیم می شوند.

این دسته از فولادها به دلیل استحکام بالای آن ها در صنایع هوا فضا و پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند.

فولادهای زنگ نزن آستنیتی

در فولادهای زنگ نزن آستنیتی گروه 200، منگنز به جای نیکل مورد استفاده قرار می گیرد. در فولادهای آستنیتی نیمه پایدار آستنیت در اثر تغییر شکل به مارتنزیت تبدیل می شود.

آستنیت در فولادهای آستنیتی پرآلیاژ، پایدارتر بوده و در اثر تغییر شکل به مارتنزیت کمتری می شود.

فولادهای آستنیتی نیمه پایداری نظیر 301 دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی بوده و در کاربردهای که نیازمند شکل پذیری بالایی باشند، استفاده می شوند.

از جمله خواص دیگر این فولادها، کرنش سختی بسیار بالا و استحکام مکانیکی نسبتا پایین آن ها است.

فولادهای 302 و 304 به دلیل مقاومت به خوردگی بالا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. با اضافه نمودن مولیبدن، فولاد 316 با خواص خوردگی بالاتر و استحکام دما بالا تولید می شود.

قیمت استیل یا فولاد زنگ نزن

به دلیل خواص مقاومتی بالا و صیقلی و براق بودن این فلز تقاضا برای خرید و استفاده در صنایع مختلف از استیل بسیار زیاد است و بخش عمده این فلز از طریق واردات تامین می شود.

بازه ضخامت ورق های استیل بسیار زیاد است و از 0.3 تا 50 میلی‌متر متغیر می باشد و همچنین میلگردها و لوله های استیل با ضخامت های مختلف و آلیاژهای گوناگونی وجود دارند.

همچنین با توجه به آلیاژهای مختلف و کاربردهای گوناگونی که فولاد ضد زنگ دارد قیمت های محصولات خام آن نیز تغییر می یابد.

همین امر باعث تفاوت بالای قیمت استیل می باشد که برای خرید آن باید نیاز خود را به درستی تشخیص داده و بعدا اقدام به خرید نمایید.

ضایعات فولاد زنگ نزن یا استیل

در حین تولید لوازم خانگی ، تجهیزات صنعتی و ساختمانی با محصولات خام استیل نظیر ورق استیل یا لوله و نبشی های استیل، قطعات و پرتی ها و سوفاله هایی تولید می شوند که ضایعات استیل هستند.

پس از خرید این ضایعات و انجام عملیات بازیافت، محصولات جدیدی تولید می شود.

همچنین محصولاتی نظیر شیرآلات ساختمانی و صنعتی استیل، لوازم خانگی نظیر ظروف آشپزخانه، گاز، برخی لوازم خودروها که عمر مفید آن ها تمام می شود نیز جزو ضایعات استیل محسوب می شوند.

شما می توانید برای فروش ضایعات استیل خود به بهترین قیمت با الومازاد در تماس باشید.

همانطور که اشاره شد ضایعات فولاد زنگ نزن یا ضایعات استیل به صورت صد در صد بازیافت می شوند و کامل به چرخه تولید باز می گردند، به همین دلیل ضایعات استیل یا فولاد زنگ نزن نیز از ارزش بالایی برخوردار هستند.

چون طیف محصولات استیل بسیار متفاوت و زیاد است بسته به اینکه چه محصولی و با چه آلیاژی به ضایعات تبدیل شده است، قیمت های متفاوتی هم دارند.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید در قسمت نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.

تماس با الومازاد 2

مشاوره رایگان الومازاد

83 44 344 0912

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *