صادرات و واردات ضایعات
صادرات و واردات ضایعات
2021-08-23
بازیافت ضایعات برنج
بازیافت ضایعات برنج
2021-08-29
نمایش همه

دستگاه های بازیافت ضایعات

دستگاه های بازیافت ضایعات

دستگاه های بازیافت ضایعات

ماشین آلات بازیافت ضایعات
ماشین آلات بازیافت ضایعات

دستگاه های بازیافت ضایعات


به طور کلی فلزات و پلاستیک موارد استفاده بسیار زیادی دارند و پس از طی شدن عمر مفید آن ها کارگاه هایی وجود دارند که با جمع آوری و خرید ضایعات و بازیافت آن ها، این ضایعات را به چرخه ی تولید می رسانند. برای بازیافت ضایعات، دستگاه های بازیافت ضایعات مخصوصی وجود دارند که با استفاده از این دستگاه های بازیافت ضایعات می توانیم فرآیند بازیافت را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.


دستگاه های بازیافت ضایعات شامل انواع مختلف می شوند که ما در این مقاله می خواهیم به بررسی آن ها بپردازیم پس با ما در ادامه همراه باشید.


انواع دستگاه های بازیافت ضایعات

دستگاه بازیافت ضایعات
دستگاه بازیافت ضایعات


دستگاه های پرس ضایعات :


پرس های عدل بندی


ضایعات را به انواع سبک و سنگین تقسیم بندی می کنند، این دستگاه مخصوص پرس کردن ضایعات سبک مانند : قوطی، ورق های آلومینیومی و سیم های مختلف است، کارکرد دستگاه پرس عدل بندی به این شکل است که تمامی ضایعات سبک را فشرده سازی می کند و به شکل مکعب در می آورد.


دستگاه پرس بریکت


یکی دیگر از دستگاه های پرس، دستگاه پرس بریکت است که تمامی براده های آهن را پس از فشرده سازی به صورت استوانه ای در می آورد و از دستگاه خارج می کند.


دستگاه پرس خودرو


ضایعات خودرو موارد استفاد زیادی دارد و افراد زیادی مشغول به فعالیت در حوزه ی ضایعات و پرس خودرو هستند، این دستگاه یکی از پر استفاده ترین دستگاه های پرس می باشد که بدنه و ضایعات خودرو را فشرده می کند تا حجم آن کم شود.


دستگاه پرس گیوتین


پس از ورود ضایعات به این دستگاه عمل فشرده سازی انجام می گیرد و پس از اینکه ضایعات فشرده شدند توسط تیغه ای که این دستگاه دارد و گیوتین نامیده می شود ضایعات را خرد می کند، از این دستگاه بیشتر برای فولاد و فلزات سنگین که حجم زیادی دارند استفاده می شود.


دستگاه خرد کن


همانطور که از نام آن پیداست این دستگاه ضایعات فلزی را خرد می کند و وظیفه ی دیگر آن جدا کردن ناخالصی ها از فلزات است، از دستگاه های خرد کن بیشتر در کارخانه ها و کارگاه های بازیافت استفاده می شود.

ماشین آلات جداسازی ضایعات
ماشین آلات جداسازی ضایعات


ماشین آلات جداسازی ضایعات :


تسمه نقاله


این تسمه ها دارای سطح صافی هستند که فلزات بر روی آن قرار می گیرند و به حرکت در می آیند، پس از اینکه تسمه نقاله به حرکت در آمد افراد شروع به جدا سازی فلزات و همینطور تفکیک ناخالصی ها می کنند، همچنین از این دستگاه برای خنک کردن مواد مذابی که از کوره های ضایعات بیرون می آیند نیز استفاده می شود.


ماشین آلات با اشعه ایکس آر اف


این ماشین با ساطع کردن اشعه ایکس می تواند اتم و ذرات مختلف فلزات را بین آن ها جابجا کند، با طول موج آزاد شده می توانیم اتم و یا عنصر مورد نظر فلز را شناسایی کنیم و آن را جدا کنیم.


ماشین آلات جداسازی مغناطیسی


این دستگاه یک نوع آهن ربای الکتریکی است که از طریق جریان الکتریسیته بوجود می آید، ساختار این دستگاه به این شکل است که یک سیم پیچ متمرکز دارد که جریان الکتریکی از آن عبور می کند و باعث می شود میدان مغناطیسی در اطراف آن ایجاد شود، از دستگاه جدا سازی مغناطیسی برای جدا کردن فلزات استفاده می شود.


ماشین آلات جداسازی درام مغناطیسی


این دستگاه ها یک مخزن استوانه ای شکل دارند که دور یک میدان مغناطیسی می چرخد و ضایعات مختلف بر روی آن قرار می گیرند، وقتی ورقه ی درام مگنت حرکت می کند مواد مختلف نیز در آن حرکت می کنند، پس از اینکه به حرکت و لرزش درآمد مواد غیر فلزی شروع به ریختن از اطراف استوانه می کنند ولی فلزات در آن باقی می مانند، در نهایت پس از انجام این فرآیند تمامی غیر فلزات جدا شده و فقط فلزات باقی می مانند.


ماشین آلات جدا سازی بر مبنای انحلال و بازیابی فلزات


روند دستگاه جداسازی بر مبنای انحلال و بازیابی فلزات به این شکل است که در ابتدا قطعات به حالت پودری در می آیند و سپس در نیتریک اسید حل می شوند، سپس پودر جدا شده از محلول را در تیزاب حل می کنند و با سولفات آهن رسوب داده می شود، در نهایت با ذوب کردن فرآوری و بازیافت صورت می گیرد، از دستگاه جدا سازی بر مبنای انحلال و بازیابی فلزات برای جداسازی طلا، نقره و پالادیوم استفاده می شود.

دستگاه آسیاب ضایعات پلاستیک
دستگاه آسیاب ضایعات پلاستیک


دستگاه های بازیافت ضایعات پلاستیک


برای بازیافت ضایعات پلاستیک به دو روش عمل می کنند. یا ضایعات پلاستیک را داخل دستگاه خردکن می ریزند و انواع ضایعات پلاستیک را خرد شده داخل گونی می کنند و برای مصارفی مانند تولید سبدهای میوه و … به کارگاه های پلاستیک سازی ارسال می کنند و یا برای تهیه گرانول پلی اتیلن و پلی پروپیلن از دستگاه های مخصوص بازیافت ضایعات پلاستیک استفاده می کنند.


عملکرد دستگاه های بازیافت ضایعات پلاستیک به این صورت است که ابتدا ضایعات پلاستیک مانند سبدهای میوه، گلدان های پلاستیکی و … را داخل آن میریزند و پلاستیک در دستگاه ذوب شده و به صورت رشته رشته از دستگاه خارج می شود و به وسیله یک کاتر به قطعه های ریز که اندازه آن ها برای مصارف مختلف متفاوت است در می آورد. به این قطعات ریز، گرانول پلاستیک می گویند.

دستگاه گرانول ساز
دستگاه گرانول ساز


اهمیت بازیافت ضایعات


همانطور که ملاحظه کردید دستگاه های مختلفی برای بازیافت ضایعات وجود دارد که می تواند فرآیند بازیافت را بهبود ببخشد و به تولید محصولاتی با کیفیت بینجامد، امروزه ضایعات اهمیت فراوانی دارد چون که می توان از بازیافت ضایعات، محصولاتی با کیفیت تولید کرد و هزینه ی تولید کارخانه ها و مراکز صنعتی را کاهش داد، همچنین از دیگر اهمیت های بازیافت که مهم ترین آن نیز است کمک به محیط زیست و جلوگیری از انتشار گاز های گلخانه ای است.


با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید از شما عزیزان می خواهیم که اگر تجربه ای راجع به استفاده از دستگاه های بازیافت ضایعات دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

تماس با الومازاد 2

مشاوره رایگان با الومازاد

83 44 344 0912

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *