بازیافت ضایعات کمپرسور یخچال
بازیافت ضایعات کمپرسور یخچال
2022-09-12
نمایش همه

کمپرسور چیست ؟

کمپرسور ضایعاتی

کمپرسور ضایعاتی

کمپرسور وسیله ای است که به وسیله فشار باعث انتقال گاز به تمام قسمت ها می شود. مثلا وظیفه کمپرسور یخچال انتقال گاز به تمام لوله های یخچال و خنک نگهداشتن یخچال می باشد. کمپرسورها پس از تمام شدن عمر مفیدشان یا عدم نگهداری صحیح کارایی خود را از دست داده و به کمپرسور ضایعاتی تبدیل می شوند و نمایندگی هایی که تعویض کمپرسور یخچال را انجام می دهند، کمپرسورهای ضایعاتی را به شرکت های خرید ضایعات می فروشند.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور یخچال چیست و چگونه کار می کند و انواع آن چیست؟ مهمترین و اصلی ترین قسمت یخچال موتور آن است. این وسیله مکانیکی که به کمپرسور معروف است از نظر عملکرد شبیه پمپ بوده و باعث افزایش فشار سیال می شود. در نتیجه حجم آن را کاهش می دهد. موتور گاز را از طریق لوله حرکت داده و به قسمت دیگر یخچال می فرستد. یخچال را باید قلب آن دانست. چون اگر درست کار نکند یخچال اصلا کار نمی کند. معمولا سه نوع لوله موتور وجود دارد. یکی از آنها به منظور پرکردن گاز نصب می شود که به لوله کور معروف است. دیگری برای جریان یا فشار گاز. لوله ورودی که خط برگشت گاز است، سومین لوله در موتور است.

اجزا و قطعات کمپرسور یخچال

کمپرسور بخچال یخچال از چند قسمت تشکیل شده است. پیستون یکی از اجزای آن است. قاب و شیر از دیگر قطعاتی است که در ساخت آن استفاده می شود در نتیجه باعث حرکت پیستون می شود و با حرکت پمپ دریچه را باز و بسته می کند. به این ترتیب گاز داخل لوله به طور پیوسته جریان می یابد و فرآیند سردشدن انجام می شود.

اگر موتور لینیر، کشویی یا دوار باشد، میل لنگ در طراحی آن استفاده نمی شود. در این نوع موتورها روغن داخل محفظه باعث روانکاری و در نتیجه خنک شدن یخچال می شود.

کمپرسور چیست
کمپرسور چیست

کمپرسور ضایعاتی

کمپرسور یخچال نیز مانند هر وسیله دیگری عمر مفیدی دارد که پس از آن به دلایل مختلف کارکرد آن با اختلال مواجه می شود. برای پاسخ به این سوال که کمپرسور ضایعاتی چیست و چطور می توان از آن استفاده کرد و همچنین قیمت کمپرسور ضایعاتی و عوامل موثر بر آن با ادامه ی این مقاله همراه باشید.

کمپرسور ضایعاتی را بیشتر بشناسیم

کمپرسور وسیله ای مکانیکی است که در انواع صنایع بزرگ و کوچک کاربرد فراوانی دارد. کمپرسور قدرت مکش لازم برای مکش گاز سرد کننده و متراکم کردن آن را اعمال می کند و در نهایت به کندانسور می فرستد که مکش این گاز را انجام می دهد.کمپرسورها شباهت زیادی به پمپ دارند اما تفاوت کمپرسور با پمپ در این است که از پمپ برای افزایش فشار مایعات استفاده می شود اما کمپرسور برای گاز استفاده می شود.

یک تفاوت دیگر کمپرسور و پمپ در این است که از آنجایی که گازها تراکم پذیر هستند، کمپرسور می تواند حجم گاز را افزایش دهد، اما مایعات تراکم ناپذیر هستند که در پمپ ها تغییر سرعت مایعات و افزایش فشار مایعات با استفاده از قانون برنولی انجام می شود.

یکی دیگر از کاربردهای کمپرسور این است که هوا را از جو گرفته و آن را فشرده و ذخیره می کند.

بازیافت کمپرسور ضایعاتی

پس از پایان عمر مفید کمپرسورها تبدیل به زباله کمپرسور شده و با پردازش مجدد کمپرسور را به چرخه تولید برمی گردانند. در فرآیند بازیافت کمپرسور ضایعاتی، اگر مخزن کمپرسور آسیب دیده و قابل تعمیر باشد، تعمیر می شود. اما اگر آسیب آن جدی باشد و ارزش تعمیر نداشته باشد، معدومی و قراضه محسوب می شود و برای ذوب در کارگاه های ذوب ضایعات آهن فرستاده می شود.

به همین ترتیب اگر موتور کمپرسور قابل تعمیر و استفاده باشد تعمیر شده و به چرخه تولید بر می گردد و به بخش های مختلف ارسال می شوند.

کمپرسور ضایعاتی
کمپرسور ضایعاتی

مراحل بازیافت کمپرسور ضایعاتی

در صورتی که بازیافت با هدف ذوب یا خرد کردن صورت می گیرد باید دانست که اولین قدم در بازیافت یخچال و فریزرهای ضایعاتی و قدیمی مرحله جمع آوری است که یکی از مهم ترین مراحل بازیافت این نوع زباله ها می باشد. نکته اصلی جمع آوری یخچال فریزرهای قدیمی و مستعمل و کولرگازی های ضایعاتی، جلوگیری از آسیب دیدن مدارها و لوله های خنک کننده این دستگاه ها می باشد. زیرا یخچال ها و فریزرها می توانند تا 100 گرم گازهای مخرب لایه ازن (CFC و HCFC) داشته باشند که این گازها نیز سمی هستند و زمانی که مدار خنک کننده آسیب ببیند، این گازهای خطرناک آزاد می شوند و به محیط زیست آسیب وارد می کنند.

در قدمهای بعد اجزای ارزشمند جدا شده و پس از آن فرآیند تخلیه روغن از کمپرسور ضایعاتی یخچال و کمپرسور ضایعاتی کولر گازی و مانند آن آغاز می شود. پس از اتمام گازها و روغن، برخی از قطعات با ارزش در صورت سالم بودن به صورت دستی جدا می شوند تا به عنوان قطعات کارکرده در بازار به فروش برسند. و در نهایت پس از جداسازی دستی قطعات با ارزش، بقیه را با خردکن مخصوص خرد کرده و به قطعات 15 سانتی متری تبدیل می کنند. بعد از خرد کردن، مرحله بعدی در فرآیند بازیافت کمپرسور ضایعاتی یخچال، جداسازی اجزای خرد شده است. این مرحله به صورت دستی یا با استفاده از تجهیزات اتوماتیک و یا هر دو انجام می شود و بسته به نوع ماده از روش های مختلفی استفاده می شود و در نهایت این قطعات خورد شده سورت بندی شده و به فروش می رسند.

البته بهتر است به این موضوع هم توجه کنید که کمپرسورضایعاتی یخچال و یا کمپرسور ضایعاتی کولرگازی به صورت جداگانه قابل جداسازی و فروش می باشد.

قیمت کمپرسور ضایعاتی

قیمت ضایعات کمپرسور تحت تأثیر عوامل مختلفی است. نوع دستگاه و مواد اولیه به کار رفته در آن از فاکتورهای دخیل در این امر است. همچنین واضح است که خرید محصولات به صورت عمده و جزئی نیز باعث اختلاف قیمت می شود. البته بسته به نوع فلز موجود در آن، قیمت کمپرسور ضایعاتی به قیمت فلز نیز بستگی دارد.

از اینکه ما را تا پایان این مقاله دنبال کردید سپاسگزاریم.

تماس با الومازاد 2

مشاوره رایگان الومازاد

83 44 344 0912

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *