بازیافت ضایعات فلزی
بازیافت ضایعات فلزی
2021-08-04
دستگاه های بازیافت ضایعات
دستگاه های بازیافت ضایعات
2021-08-25
نمایش همه

صادرات و واردات ضایعات

صادرات و واردات ضایعات

صادرات و واردات ضایعات

صادرات و واردات ضایعات
صادرات و واردات ضایعات


سوالاتی که درباره ی این حوزه برای ما بوجود می آید این است که صادرات و واردات ضایعات چه شرایطی دارد ؟ تعرفه ضایعات چگونه است و آیا برای صادرات و واردات ضایعات احتیاج به مجوز داریم ؟ ما در این مقاله به بررسی جوانب مختلف خرید ضایعات و صادرات و واردات ضایعات خواهیم پرداخت پس با ما در ادامه همراه باشید.


صادرات و واردات ضایعات چگونه است ؟


در کشور ما افراد و شرکت هایی وجود دارند که مشغول صادرات و واردات ضایعات هستند و از این راه برای خود درآمد کسب می کنند و همچنین نیاز صنایع مختلف را برطرف می کنند.
قوانین صادرات و واردات ضایعات به این شکل است که احتیاج به اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست، شورای امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی دارد و بیشتر واردات ضایعات از مرز کشور عراق صورت می گیرد. (شرایط اخذ مجوز واردات و صادرات ضایعات از سازمان حفاظت از محیط زیست)


شرایط صادرات و واردات ضایعات بر اساس کنوانسیون بازل

  • واردات ضایعاتی که خطرناک هستند از کشور های غیر عضو به داخل کشور ممنوع است.
  • درخواست واردات را پیش از ثبت سفارش باید به اداره ی کل استان تقدیم کرد.
  • واردات پسماند هایی که مشمول الحاقیه ی 2 و 8 کنواسیون بازل می شود ممنوع است.
  • مجوز واردات فقط برای شرکت های بازیافت کننده ضایعات و تایید مدیریت محیط زیستی آن ها قابل صدور است.
  • اگر هر گونه آلودگی و آسیب به محیط زیست ایجاد شود مسئولیت آن بر عهده ی وارد کننده است.
    شرایط صادرات ضایعات بر اساس کنوانسیون بازل به صورت زیر است :
  • صادرات ضایعاتی که مشمول الحاقیه های 2 و 98 کنوانسیون بازل می شوند نیاز به اخذ مجوز دارد.
  • درخواست صادرات باید توسط صادر کننده به اداره ی کل محیط زیست استان ارائه شود مدارک مورد نیاز ارسال و بررسی شود.
  • بیمه نامه و قرار داد بین صادر کننده و وارد کننده باید ارائه شود.
  • در مورد ضایعاتی که مشمول الحاقیه 8 کنوانسیون بازل می شوند، باید زمان دقیق بارگیری را اعلام کنند و به اداره ی کل استان اطلاع دهند.
  • رعایت استاندارد ملی کشور برای بسته بندی کردن و حمل نقل در موارد ویژه ضروری است.
    پس از آشنایی با چگونگی شرایط صادرات و واردات ضایعات می خواهیم بدانیم که کنوانسیون بازل چیست؟ با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.
شرایط صادرات و واردات ضایعات
شرایط صادرات و واردات ضایعات

کنوانسیون بازل چیست ؟


کنواسیون بازل در سال 1989 میلادی و با هدف کنترل بر حمل و نقل و صادرات و واردات ضایعات و پسماند ها از سوی سازمان ملل ارائه و به تصویب رسید که کشور ما هم در سال 1371 و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی عضو این کنوانسیون شد، هدف اصلی کنوانسیون بازل ایجاد یک حاکمیت جامع برای کنترل حمل و نقل ضایعات و صادرات و واردات ضایعات که این ضایعات ممکن است خطرناک باشند، تدوین به تصویب رسید.
کنوانسیون بازل دارای 29 ماده و 9 الحاقیه می باشد که شرایط کلی نقل و انتقلات و صادرات و واردات ضایعات در آن ذکر شده است و کشور های زیادی عضو این کنواسیون هستند.


کشور های پیشتاز در صادرات و واردات ضایعات


اگر بخواهیم به کشور های پیشتاز در صادرات و واردات ضایعات اشاره ای داشته باشیم می توانیم کشور های صنعتی از جمله : آلمان، ژاپن، آمریکا، انگلیس و چین را نام ببریم، این کشور ها بزرگترین مصرف کننده ی ضایعات هستند و به همین دلیل صادرات و واردات ضایعات در این کشور ها از رونق بسیار زیادی برخوردار است.


در کشور ما آمار دقیقی از صادرات و واردات ضایعات در دسترس نیست اما می توان گفت که حجم ضایعات موجود در کشور ما نیز زیاد است و می توان از صادرات آن استفاده کرد که همین مسئله می تواند باعث رونق اقتصادی و ورود ارز به کشور ما شود، افرادی که مشغول در زمینه ی ضایعات هستند می توانند با بررسی پتانسیل های موجود، اقدام به صادرات و واردات ضایعات کنند و از این راه هم برای خود درآمد ایجاد کنند و هم اینکه نیاز صنایع مرتبط با ضایعات را تا حد زیادی رفع کنند.

نقش بازیافت ضایعات در صادرات و واردات ضایعات چگونه است ؟


اصلی ترین هدف بازیافت ضایعات این است که از تولید گاز های گلخانه ای جلوگیری می کند یعنی با بازیافت ضایعات می توانیم از آلودگی آب، خاک و هوا جلوگیری کنیم زیرا ضایعات و پسماند ها دارای مواد شیمیایی بسیار خطرناکی هستند که با بازیافت نکردن آن ها صدمات جبران نا پذیری به محیط زیست وارد می شود.


هدف بعدی بازیافت ضایعات این است که نیاز کارخانه ها و مراکز تولیدی مرتفع شود، به دلیل اینکه محصول تولیدی ای که از بازیافت ضایعات بدست می آید دارای کیفیتی مشابه با محصول اولیه است، کارخانه و کارگاه های تولیدی استقبال زیادی از این محصولات می کنند.


اگر شرایط بازیافت ضایعات به گونه ای باشد که نیاز این کارخانه ها و کارگاه های تولیدی برطرف شود، افراد و شرکت ها بازیافت کننده ضایعات می توانند محصولات تولیدی را خود را اگر دارای استاندارد های کشور های هدف باشد، صادر کنند و از این راه درآمدی بسیار خوب برای خود ایجاد کنند که همین مسئله می تواند باعث ورود ارز به کشور شود و بازار ضایعات از رونق بیشتری برخوردار شود.


همچنین اگر صنایع نیاز به محصولاتی پیدا کنند که در داخل کشور امکان تولید آن از طریق بازیافت وجود ندارد، شرکت هایی که در حیطه ی بازیافت ضایعات فعالیت دارند می توانند با واردات این نوع ضایعات نیاز این صنایع را برطرف کنند.
با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، از شما عزیزان می خواهیم که اگر تجربه ای راجع به صادرات و واردات ضایعات داشته اید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

تماس با الومازاد 2

تماس با الومازاد


09123444483

عبارات مرتبط با صادرات و واردات ضایعات :
صادرات ضایعات آهن ، اخذ مجوز خرید و فروش ضایعات ، صادرات ضایعات ، واردات ضایعات مس ، مجوز خرید و فروش ضایعات ، واردات ضایعات آلومینیوم ، واردات ضایعات از عراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *