خرید ضایعات آهن
خرید ضایعات آهن📞
2021-07-17
ضایعات آهن را کجا بفروشیم
ضایعات آهن را کجا بفروشیم؟
2021-08-01
نمایش همه

بازیافت ضایعات مس

بازیافت ضایعات مس

بازیافت ضایعات مس

بازیافت ضایعات مس

وقتی از بازیافت ضایعات مس صحبت می کنیم منظور استفاده دوباره از مس در چرخه تولید است. بازیافت ضایعات مس از استقبال بسیار زیادی در داخل کشور برخوردار است زیرا موارد استفاده از مس بسیار زیاد است. اگرچه خرید ضایعات فلزی و بازیافت آنها و استفاده دوباره از آن ها در چرخه تولید بسیار رایج است ولی تقاضای بازار برای بازیافت ضایعات مس بسیار زیاد است. بازیافت ضایعات مس باعث جلوگیری از آسیب به محیط زیست نیز می شود که با انجام فرآیند بازیافت کمک بسیار زیادی به حفظ محیط زیست می کنیم. بازیافت ضایعات مس منفعت های دیگری از جمله ایجاد درآمد برای افراد و همینطور ایجاد اشتغال نیز در بر دارد. همچنین می تواند نیاز کارخانه ها و صنایع دیگر را نیز مرتفع سازد.
از مهمترین دلایل بازیافت ضایعات مس می توان به پسماند حداقلی آن اشاره کرد ، همچنین هزینه های بازیافت نسبت به دیگر فلزها کمتر است به نوعی می توان گفت که بازیافت ضایعات مس مقرون به صرفه است. یکی دیگر از مزیت های ضایعات مس آسان تر بودن طبقه بندی و جداکردن آن است. بازیافت ضایعات مس نسبت به بقیه فلزها با سرعت بیشتری انجام می گیرد که این نکته بسیار برای کارخانه ها و کارگاه های تولیدی و همچنین صنایع مهم است چون باعث سهولت و سرعت دسترسی به محصولات بازیافت شده می شود.
فلز مس بیشتر در قطعات الکترونیکی یافت می شود مانند کامپیوترها ، تلویزیون ها ، لامپ ، تلفن ، کنسول های بازی ، ماشین لباسشویی و ..... که همین مسئله بیانگر این است که چقدر فلز مس در صنایع حائز اهمیت است. در کشورهای اروپایی نیز ضایعات مس بسیار زیاد است که باعث رونق بسیار زیاد بازیافت این فلز در اروپا و بازار های جهانی می شود.
مس به دلیل رسانای قوی بودن در بردهای موبایل و کامپیوتر استفاده می شود. طلا و نقره هم رساناهای قوی هستند که در بعضی از بردهای موبایل و کامپیوتر استفاده می شوند ولی به سختی قابل تشخیص هستند. فلزات به ویژه مس ارزش بسیار بالایی دارد و در مقابل آسیب بسیار زیادی را هم می تواند به محیط زیست بزند به همین دلیل بازیافت آن دارای منفعت بسیاری برای محیط زیست است و همچنین باعث ایجاد درآمد برای افراد و اشتغالزایی و کمک به صنایع نیز می شود.
همانطور که با دلایل و اهمیت بازیافت ضایعات مس آشنا شدید می خواهیم بپردازیم به انواع روش های بازیافت ضایعات مس پس با ما همراه باشید !


روش های بازیافت ضایعات مس

1-روش دستی :
همانطور که اشاره شد در قطعات و بردهای الکترونیکی فلز مس وجود دارد که جداکردن این مس در این قطعات به صورت دستی انجام می گیرد که این روش جز ساده ترین انواع روش های بازیافت ضایعات مس است.

2-روش قالکاری :
در این روش قطعاتی که در آن مس به کار رفته را جدا می کنند و بعد از جداسازی آنها را در کوره های حرارتی می ریزند تا ذوب شود پس از ذوب شدن آنها را در قالب هایی به صورت شمش ریخته و آماده استفاده می شود که یکی از پرکاربرد ترین و پربازده ترین روش از انواع روش های بازیافت ضایعات مس است.

3-روش الکترووینینگ یا سمنتاسیون :
در این روش که به روش شیمیایی هم معروف است قطعات ضایعت مس جدا می شود و در آسیاب هایی مخصوص خرد شده و پس از خرد شدن در محلول های اسیدی حل می شوند. اگر بخواهیم بیشتر با روش سمنتاسیون آشنا شویم این است که فلزهای حل شده در محلول رسوب می کنند که آن فلز انداخته شده با یون های فلز دیگر واکنش داده شده و جای خود را عوض می کنند. این روش کاربرد بسیار زیادی در بازیابی فلزات با ارزش مثل طلا و نقره دارد. بازیافت ضایعات مس به روش سمنتاسیون یکی از انواع روش های بازیافت ضایعات مس است که بیشتر توسط کارخانه ها و کارگاه های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.



مراحل بازیافت ضایعات مس

1- جمع آوری :
فرآیند جمع آوری در هر کدام از فلز ها متفاوت است ولی به دلیل استفاده گسترده تر از مس جمع آوری ضایعات مس بیشتر و آسان تر است. پس از انجام جمع آوری ضایعات مس به انبارهای ضایعات و یا دفاتر زباله ارسال می شود.

2- طبقه بندی یا مرتب سازی :
طبقه بندی یا مرتب سازی به معنی جدا کردن ضایعات فلز مس از بقیه فلزات موجود در انبار است. که این عملیات هم به صورت دستی و هم با استفاده از سنسورها و آهن رباها صورت می گیرد. در مواردی هم ضایعات مس قابل تشخیص هستند و احتیاجی به دستگاه ندارند.

3- پردازش :
در فرآیند پردازش، پس از جداسازی، قطعات جمع آوری شده فلز مس را اگر بزرگ باشند به شکل کوچک تری در می آورند یا همان تغییر شکل می دهند تا برای فرآیند ذوب شدن آماده می شوند.

4- ذوب :
فلزهای مختلف هر کدام دارای کوره های حرارتی مخصوص به خود با درجه های حرارتی متفاوت هستند. لازم به ذکر است زمان ذوب شدن هریک از فلزات هم مختلف هستند.

5- خالص سازی یا تصفیه :
پس از طی شدن مراحل قبل در این روش برای اطمینان از کیفیت محصول مورد نظر عملیات خالص سازی یا تصفیه انجام می گیرد. این عملیات با روش های مختلف مانند الکترولیز صورت می گیرد.

6- خنک سازی و حمل :
پس از خالص سازی فلزات روی تسمه نقاله های به حرکت در می آیند تا خنک شوند و پس از خنک شدن آماده ی حمل و نقل به کارخانه ها و مراکز صنعتی می شوند.


کاربردهای فلز مس

از خصوصیات فلز مس انعطاف پذیری بالا و مقاوم بودن آن است و به راحتی از بین نمی رود. به همین دلیل کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد که به طور اختصار آن ها را بیان می کنیم :
صنایع نظامی (ساخت پوکه فشنگ، گلوله توپ و ... )
صنایع ساختمانی (ساخت انواع لوله های مسی، شیرآلات، اتصالات)
لوازم منزل (ساخت ظروف مسی، مجسمه های مسی، نرده های ساختمان، سیستم ‌های تهویه هوا و دستگاه های خنک کننده از جمله کولر آبی، چیلر، زنت، شوفاژ)
صنایع مخابراتی و انتقال نیرو (ساخت کابل های مسی و خطوط انتقال نیرو، ساخت ترانسفورماتورها، دستگاه های الکتریکی و سیم پیچ ها و الکتروموتورها)



الومازاد بهترین خریدار ضایعات مس

تماس با الومازاد

43 91 543 0912

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *